fhian junior 01-05-2013
Apabila memasuki lingkungan umur sebelas tahun, piaget menyatakan
perkembangan kognitif manusia masuk tahap yang akhir, iaitu operasi
formal. Kanak-kanak yang memasuki tahap ini berupaya berfikir dengan
logik serta memahami konsep-konsep yang abstrak.
Tahap kognitif ini membolehkan para remaja berfikir tentang fikiran itu
sendiri, mempelajari tatabahasa yang kompleks,konsep matematik seperti
algebra dan mengendalikan tugas mental dengan menggunakan konsep serta
fikiran yang kompleks.
Satu lagi perubahan kognitif remaja yang agak ketara ialah pemikiran
egosentrisme remaja ( adolescence egocentrism) yang disarankan oleh
Elkind,(1967). Remaja sering mengubahsuaikan persepsi tentang kebenaran
alam.
Mereka sering merasai yang perhatian umum sentiasa tertumpu kepada diri,tingkahlaku, perbuatan dan sifat mereka.
Elkind mengatakan bahawa para remaja sering mengada-adakan bayangan
sekelompok manusia yang akan mengkritik segala tingkah lakunya sedangkan
ini hanyalah bayangan pesepsi mereka yang dikuasai oleh egosentrisme
remaja.
###PERKEMBANGAN EMOSI SOSIAL###
Perhubungan mereka dengan ibu bapa, keluarga, kawan-kawan sebaya dan
hubungan percintaan amatlah rumit kerana pada masa ini, para remaja
mengalami satu proses kesedaran kendiri.
Mereka sering memikirkan tentang pandangan dan pendapat orang lain
tentang dirinya sendiri dan mereka sering bertukar pendirian, pendapat,
ideologi dan kawan-kawan.
Erikson menyatakan bahawa remaja mengalami konflik sosial diantara
pengertian identiti diri dengan kekeliruan peranan yang ada padanya.
Remaja akan bertanyakan ‘siapakah saya’, ‘apakah tujuan hidup ini’ dan
‘kemanakah arah sendiri’.
Dalam mencari identiti, remaja mempunyai keinginan untuk bebas
daripada kongkongan ibu bapa, untuk berdikari dan untuk membuat apa-apa
yang disukainya tetapi dalam masa yang sama memerlukan bimbingan
terutamanya dari segi kewangan dan tempat tinggal.
Apa yang ketara sekali para remaja cenderung untuk berpisah dengan
ibu bapa mereka kerana mengaggap kawan-kawan sebayanya adalah lebih
penting. Kawan-kawanlah tempat mereka berkongsi pandangan serta
bertukar-tukar fikiran serta pendapat. Disamping itu hubungan percintaan
juga amat penting bagi remaja.
Segala apa yang dilakukan oleh rakan-rakan mereka adalah betul dan
apa yang penting di sini ialah proses identifikasi kepada norma-norma
kumpulan kerana identity kumpulan adalah identiti mereka.
###ISU-ISU BERKAITAN DENGAN REMAJA###
Pada masa ini kita dapati ramai anak-anak remaja yang menghabiskan
masa dengan kegiatan yang tidak berfaedah, iaitu berkumpul di
pusat-pusat hiburan, menghisap rokok, bersiar-siar di Bandar dan
sebagainya. Sesetengahnya ada yang terlibat dengan penyalah gunaan
dadah, mencuri, memasuki kumpulan haram dan kegiatan perlacuran.
Terdapat juga remaja yang terlalu taksub dengan dunia percintaan.
Dalam hal ini mereka selalu menyamakan di antara persahabatan dengan
percintaan dan seterusnya percintaan dengan seks. Ramai di antara mereka
terlibat dalam perbuatan-perbuatan yang sumbang dan bersalahan di sisi
agama.
Ada juga yang menganggap jika terlalu tumpu pada pelajaran, mereka
tidak berkesempatan bergaul mesra dengan rakan-rakan sebaya mereka. Hal
ini menyebabkan mereka tercicir di dalam pelajaran mereka.
###MASALAH REMAJA LARI DARI RUMAH###
Masalah remaja lari daripada rumah bukanlah sesuatu yang baru.
Pelbagai usaha telah dilakukan demi membendung gejala ini dari
berleluasa. Kebanyakkan remaja yang lari dari rumah mengikut kajian
Polis Bukit Aman (November 1992/1993) ialah berumur di antara 14- 18
tahun.
Faktor-faktor yang menyebabkan anak-anak remaja lari dari rumah:
1) terasa malu dengan keluarga kerana sesuatu kegagalan.
2) Krisis dengan keluarga. Sesetengah keluarga ingin mengawal pergerakan dan pergaulan anak-anak.
3) Tidak dapat kasih sayang yang sepenuhnya daripada ibu bapa sewaktu kecil.
4) Remaja mengalami tekanan jiwa kerana gagal memenuhi kehendak ibu bapa terhadap pencapaian pelajaran.
5) Rosak akhlak dan pernah menjadi mengsa rogol.
6) Degil dan tidak mendengar nasihat yang berguna daripada ibu bapa. Oleh itu ramai yang merajuk dan membawa diri.
7) Kemiskinan keluarga menyebabkan ramai yang mencari peluang pekerjaan di Bandar.
8) Terpengaruh dengan pujuk rayu teman.
9) Ditipu dengan ejen sosial yang berpura-pura untuk mendapatkan pekerjaan.
10) Sengaja ingin mendapatkan keseronokan dan kebebasan kehidupan di Bandar.
Bagaimanapun terdapat juga para remaja yang pandai menjaga diri dan
sanggup bekerja setimpal dengan kelulusan mereka. Ibu bapa perlu
memainkan peranan penting bagi mencegah berlakunya masalah ini dari
berleluasa.
###CARA-CARA MELAYANI DAN MENGATASI PERGOLAKAN JIWA REMAJA###
Ibu bapa bertangungjawab untuk memberi pendidikan agama yang secukupnya kepada anak-anak remaja.
Ibu bapa perlu peka dengan permasalahan konflik jiwa remaja dan sering menaihati mereka.
Ibu bapa dan guru perlu mengelakkan pilih kasih semasa membimbing remaja.
Anak remaja yang di alam percintaan ibu bapa bertanggungjawab menyelidiki pasangannya itu.
Ibu bapa perlu memahami ilmu tentang jiwa remaja
Jangan meletakkan harapan yang tinggi kepad anak remaja tetapi
sentiasa memberi dorongan dan semangat dengan kebolehan yang sesuai
dengan mental mereka.
Wujudkan komunikasi yang baik antara ibu bapa dan remaja itu sendiri
agar tiada jurang. Berikan peluang kepada remaja untuk melontarkan idea
mereka.
###SEKSUALITI REMAJA###
Pertumbuhan intelelektual, moral serta spiritual biasanya diiringi
dengan kemunculan seksualiti mereka. Sarrel dan Sarrel (1979) menamakan
konsep ini sebagai sexual unfolding. Remaja membentuk identifikasi
seksual dan meningkatkan keupayaan terhadap kematangan emosi dan
seksual:
1) Perubahan peringkat pada tubuh badan
2) Kemampuan untuk mengatasi atau mengubah perasan bersalah, kebimbangan
zaman kanak-kanak terhadap pemikiran dan tingkah laku sosial.
3) Peleraian satu iktan emosi yang utama dengan ibu bapa atau penjaga
4) Belajar mengenai keseronokan erotik atau rasa berahi dan
ketidakselesaannya serta mampu membincangkan soal ini dengan
teman-teman.
5) Penyelesaian konflik dan kekeliruan mengenai orientasi seksual.
6) Peningkatan sebagai seorang yang berkemampuan seksual dan kedudukan seks dalam kehidupan.
7) Ke arah tanggungjawab terhadap pasangan ,diri, dan masyarakat
8) Peningkatan keupayaan dalam bentuk kasih sayang.
###HUBUNGAN SEKS LUAR NIKAH###
Pengalaman pertama remaja biasanya dipenuhi dengan perasaan cemas,
takut dan kerisauan. Hal ini kadang-kadang terbawa sehingga ke peringkat
pertengahan dan akhir remaja.
Dalam kajian tahun 1980 Zelnick dan Kantner melaporkan bahawa lebih
daripada 50% remaja Amerika syarikat pernah melakukan hubungan seks.
Secara puratanya di sekitar usia 16 tahun. Tidak menjadi sesuatu yang
luar biasa untuk mendapati remaja berusia 13 dan 14 tahun aktif secara
seksual dalam melakukan hubungan kelamin.
Satu perkara yang tidak dapat dielakkan apabila remaja menggunakan
kegiatan seksual sebagai cara untuk menarik perhatian masyarakat atau
ibu bapa.
Penyakit pindahan seksual juga dikenali dengan nama panggilan
singkatan STD . Amerika, gonorea lebih biasa dihadapi oleh golongan
remaja belasan tahun daripada kelompok kelas pertengahan. Siflis pula
ebih ketara di kalangan remaja daripada kelompok rendah.
Usia jangkitan paling tinggi ialah kepada mereka yang berusia antara 15-24 tahun.
###BEBERAPA MASALAH BERKAITAN REMAJA###
Para remaja dikatakan menghadapi masalah menerima bentuk tubuhnya
yang baru. Disamping masalah psikologikal ini, para remaja juga
menghadapi masalah-masalah yang berbentuk fisiologikal yang perlu mereka
atasi sendiri.
Bagi remaja wanita, haid adalah sesuatu proses yang normal tetapi
seringkali menyebabkan ketidakselesaan pada mereka. Kadangkala ia
berlaku dengan diiringi oleh perasaan seperti kemurungan, keletihan,
kelesuan dan kemarahan.
Satu lagi masalah yang dihadapi oleh remaja ialah masalah berat
badan. Masalah ini terjadi dalam dua bentuk, pertama ialah keadaan badan
yang gemuk dan kedua, keadaan badan yang terlalu kurus. Bagi remaja
yang tidak dapat mengawal kehendak makanan, mereka akan menghadapi
masalah Bulimia.
Beberapa masalah kecil sentiasa menjadi tumpuan kepada remaja.
Ketumbuhan jerawat sering berlaku di zaman remaja dan mereka amat
sensitif akan perkara ini. Jerawat merupakan sesuatu yang menghodohkan
rupa mereka dan perkara ini sering di perbesar-besarkan.
###BENTUK KONFLIK REMAJA###
Konflik di antara remaja dan ibu bapa wujud dalam pelbagai bentuk.
Konflik ini boleh dalam bentuk konflik peribadi, sosial, aktiviti di
rumah atau di sekolah, disiplin dan sebagainya. Dalam membincangkan
konflik remaja dengan ibu bapa ini, sering bertindan lapis dengan
istilah jurang generasi (generation gap). Sebenarnya istilah ini merujuk
kepada konflik remaja dengan ibu bapa kerana ibu bapa sebagai generasi
yang lebih tua seolah-olah tidak dapat menerima kenyataan bahawa
generasi muda merupakan golongan yang akan memasuki tahap dewasa. Akibat
penolakan hakikat yang sebenarnya maka timbullah jurang generasi atau
konflik antara remaja dengan ibu bapa. Antara konflik remaja dengan ibu
bapa ialah konflik kasih sayang, konflik kebebasan, konflik own rights
dan other right, dan konflik rakan sebaya.
Tuesday, April 30, 2013
PERKEMBANGAN DAN MASALAH KOGNITIF REMAJA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 komentar:
Post a Comment